I morse träffades vi i temagruppen för hållbarhet inom Innovationsledarna. Det blev ett mycket inspirerande samtal, lite trendanalys och dystopiska men också visionära tankar. Här är mina reflektioner och egna tolkningar, jag hoppas det kan inspirera.
🍃 Hållbar innovation blir lidande av företagens hållbarhetsarbete
Ramverk för mätning av hållbarhet gör att bolag fastnar i reaktivt mätande. Innovationstakten hämmas av rapporteringen och det genuina intresset har svalnat eftersom bolag inte pressas att innovera inom hållbarhet när rapporterna är klara. Men kanske kan det bygga långsiktig förståelse hos ledningen?
🍃 Vi är både konsumenter och medarbetare som kan påverka
Att som individ rösta med fötterna påverkar organisationer och varumärken som inte jobbar tillräckligt hållbart. Tesla är ju ett väldigt tydligt exempel i nutid. Som medarbetare kan vi påverka ledningar och styrelser, alla “på golvet” har ofta insikter och förmåga som ledningen inte vet om eller har efterfrågat. När du lyfter in fler perspektiv i er förändring bidrar du till mer långsiktigt hållbara lösningar och att er verksamhet blir mer resilient på sikt. Välj rätt arbetsgivare om du söker jobb.
🍃 Bygg hållbara organisationer genom att tänka längre
Samhället går mot mer polarisering i bland annat hållbarhetsfrågor – de som jobbar med hållbarhet och de som struntar i det. För att lyckas med hållbar innovation behövs strukturer och att det vävs in i verksamheten. Vi kan börja genom att lyfta upp goda exempel, som Svenskt Näringslivs som behåller klimatmålen (artikel från februari 2025). Inspirera så att fler bolag vågar gå åt samma håll. Vi kan även arbeta med längre tidsperspektiv i diskussioner kring prioritet; vart vill ni vara om 5-10 år, vilka initiativ ska ni prioritera för att komma dit?
🍃 Investera och rekrytera hållbart
Ägare och investerare behöver också tänka längre för att skapa hållbara verksamheter på sikt. Flera såg också en trend inom Talent Acquisition att hållbarhet och innovation inte längre är ett krav eller fokus i nyrekrytering. Genom att rekrytera både medarbetare och ledning som delar värderingar samt har fokus på hållbarhet bygger vi mer förmåga att arbeta med hållbara lösningar och verksamheter framöver.
🍃 Våga satsa nu för att vinna i längden
Något som är hållbart är något som håller länge, det hörs ju på ordet. När verksamheter fokuserar på kortsiktig vinst får vi troligen inte de långsiktiga hållbara effekter vi vill ha. Morgondagens affärer kommer behöva ha fokus på hållbara lösningar och innovation, och som i alla förändringar kan vi behöva ge det lite tid. Men de som vill agera proaktivt behöver förändra redan nu för att vinna på sikt.
🍃 Mät lite och ofta – och mer än CO2
Idag fokuseras mycket på koldioxidavtryck. Det är en jättebra start, men svår för individen att agera på. Genom att mäta kontinuerlig förändring i de områden som vi vill påverka kan vi också agera på längre sikt. Digitala bolag med redan lågt CO2-avtryck kan innovera inom andra hållbara områden, (etiskt/socialt/ekonomiskt) som gynnar både varumärke och kunder på sikt. Ta ansvar och innovera olika sätt att mäta förändringarna i stället för att vänta på att regleringar ska kräva det av oss.
🍃 Hur bidrar du till en MER hållbar värld?
Vi kan påverka synsätt kring hållbarhet, allt är inte rätt eller fel. Innovation handlar om att skapa nytt värde och görs bäst genom iterativt lärande och många idéer för att hitta det som verkligen fungerar. Tänk hellre: hur kan vi bli MER hållbara?
Medverkande var bland annat Thomas Kirkegaard och Theresa Berg som arrangerar och Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz, författare till boken “Hållbariseringen” som du bland annat kan hitta hos Svensk Byggtjänst.