Tre personer reflekterar framför en vägg med färgglada notislappar

Inkluderande tydligt ledarskap

Att leda design kan handla om att applicera designprocessen och design metodik på vårt eget jobb. För mig är det viktigt att vara lyhörd för olika behov, utforska situationer och snabbt testa idéer. Jag planerar in återkoppling och justerar.

Genom att grunda nätverk och uppmuntra samarbeten har jag fått kunskap att spridas och kollegor att växa.

Inspirerande inkluderande mentor

Som ung konsult var det självklart att jag skulle dela med mig av kunskap. Jag arrangerade interna seminarier och designträffar.

Några år senare, bland det första jag gjorde på H&M, var att leta rätt på en likasinnad (Anna-Frida Rodin) och starta ett nätverk med syfte att sprida kunskap om design och UX/användbarhet. Vi höll seminarier och nätverket växte, det var öppet för alla och deltagandet var på frivillig basis. Till slut kom uppemot 50 deltagare inklusive IT-ledningen.

De senaste 10 åren har jag varit mentor och handledare till kollegor som vill lära sig mer inom Visma UX mentorprogram samt varit handledare för studenter som gör praktik eller examensarbete. Jag har även startat upp och varit sammankallande för det UX nätverk i Stockholm där designers och likasinnade träffas för att dela erfarenheter, jobba tillsammans och våga prova nya saker i en trygg miljö.

Utanför arbetet har jag även ordnat externa meetups genom branschnätverk ihop med kollegor och varit mentor genom Stimdis mentorprogram.

Genom att dela kunskap kan vi förändra mer.

Planering av designarbetet så alla förstår

Designprocessen kan upplevas brokig och svår för andra kollegor att ta till sig. ”Vad har ni på gång?” kan vara svårt att svara på om den som ställer frågan inte vet vad det finns att förhålla sig till.

För att samtalen om planering av arbetet mellan designers och andra ledare ska underlättas har jag jobbat med detta i rollen som UX Lead på Visma. I en iterativ process med reflektion varje kvartal eller halvår har vi jobbat oss igenom många olika sätt att visualisera progress.

Före pandemin jobbade vi på flyttbara whiteboards, där kollegor lätt kunde gå förbi och se vilket arbete som pågick och vad som fanns i att-göra-listan. För en designer var det lätt att ta med chefen eller kollegor till boarden för att planera, prioritera och fånga upp kritiska deadlines eller hinder i arbetet.

I den numer digitala planeringen är det lättare att anpassa layout och prioritet av designjobb, samt att alla kan nå planeringen oavsett var de är.

Jag gör planering visuellt och transparent för alla.

Utvecklande coachsamtal

Utöver att visualisera arbetet som UX designers bidrar med vill jag hjälpa dem att utvecklas. Genom personliga möten reflekterar vi om nuläget, vad individen vill utvecklas inom och vilka utmaningar som kan finnas.

Det är inte alltid en UX designer har en chef som är insatt i rollen, så coachsamtalen blir en värdefull grund inför utvecklingssamtal där jag blir ett bollplank för både chefen och kollegan.

Som grund för samtalen utgår jag från något av de ramverk som finns, kombinerar och anpassar utifrån individen och personens behov.

För att växa själv som både ledare, coach och mentor bollar jag med olika personer både inom och utanför den verksamhet jag jobbar i.

Jag får kollegor att växa.

Utmanande ledarskap där kollegor växer

Det händer något när vi samarbetar. Genom att skapa en trygg grupp där kollegor vågar prata och utforska kan vi lära av varandra och bli starkare och smartare tillsammans.

För att få andra att våga måste man också bjuda på sig själv. Bilden visar ”Whiteboard challenge” som är en snabb och rolig övning för alla roller som utmanar och genom reflektion efteråt ser jag som ledare vad kollegor kan behöva stöd inom.